Jestem zaskoczony tym co właśnie zobaczyłem… Przypadkiem natknąłem się na wizję nowego Pick-upa z logiem Škody na masce. I nie zgadniecie na bazie czego ta „wizja” powstała… Škoda Rapid. Pewnie kojarzycie. To ten nowy model Skody, który plasuje się w jej gamie nieco poniżej Octavii. Na polskim rynku auto zadebiutuje już na początku listopada, czyli de facto za jakieś dwa- trzy tygodnie. To właśnie na bazie nowego Rapid-a ktoś stworzył wizualizację być może przyszłego, nowego pick-upa w gamie modelowej Škody. I kto wie czy ta wizja nie stanie się za jakiś czas rzeczywistością. Tym bardziej, że sięgając do kart historii Škody, możemy napotkać na dwa modele, które zostały już kiedyś poddane zabiegowi pt. „wzorem amerykanów robimy pick-upa… tylko nieco mniejszego”. A wszystko zaczęło się od…
Škoda Pick-up (1991-1995)
Pierwszy w historii Pick-up Škody stworzony był na bazie podstawowego modelu Favorit. Wytwarzano go w czeskich zakładach w Mladá Boleslav w latach 1991-1995. W Favoitce Pick-up montowano benzynowe silniki o mocy 58 KM. Podzespoły takie jak silnik, skrzynia biegów, zawieszenie oraz hamulce pochodziły z podstawowego modelu Fovotitki. Pick-up dostępny był tylko w standardowej wersji wyposażenia – L. Czyli jednym słowem: żadnych luksusów… Zresztą jakie tam wtedy luksusy mogły być? Radio? 😀 Ale wracając do faktów… Samochód można było nabyć w kilku zabudowach: z odsłoniętą powierzchnią ładunkową, plastikową nadbudówką lub z plandeką. Co jeszcze… hm… Właśnie! Pojemność bagażnika wynosiła od 820 do 2380 litrów. Czyli lodówkę można było załadować. Na koniec dodam jedynie, że odwiecznym rywalem Fovorita Pick-up był Citroen C15. Rynkowy debiut następcy Pick-upa: 1995 rok.
Škoda Pickup (1995-2001)
Następcą modelu Škoda Pick-up został w 1995 r. Pick-up bez myślnika z nazwie, czyli dostawcza wersja Škody Felicii, która jednocześnie była następczynią Favoritki. Škoda Pickup była wytwarzana w czterech wersjach nadwoziowych: z otwartą skrzynią, Midi, Hardtop-standard i Hardtop-plus. Na bazie seryjnego Pickupa stworzono także rekreacyjny model nazwany Škoda Felicia Fun. Łącznie przez sześć lat wyprodukowano 124 565 egzemplarzy Škody Pickup na bazie Felicii. Produkcję zakończono w lutym 2001 roku.
Była Favoritka i Felka… czas na Rapida?
Wprawdzie od zakończenia produkcji Felicii Pickup minęło ponad 10 lat i Škoda od tego czasu nie produkowała żadnego innego modelu posiadającego pokaźną przestrzeń ładunkową tuż za kabiną pasażerską ale warto chociaż wspomnieć o koncepcyjnym modelu BT Design ETAPE Concept, który został zaprezentowany jakiś czas temu na targach samochodowych w Lipsku. W końcu to pick-up. Więcej na ten temat znajdziecie w moim artykule na przyspieszeniu.pl -> Lipsk 2012: BT Design ETAPE Concept – w sam raz dla kibica. Więc kto wie? Może już wtedy Škoda chciała przygotować nas na to co prawdopodobnie nastąpi za jakiś czas?… Na Rapid-a w wersji pick-up. Ja jestem „ZA”. Ładnie się prezentuje, ma pakowną przestrzeń ładunkową (przynajmniej wygląda na to, że ma) i z pewnością znajdzie się kilku chętnych na zakup takiej właśnie Škody.