Bitwa o finał ME czyli UMM konta SEAT

Piłkarskie igrzyska rozgrywane w Polsce i na Ukrainie wkraczają w decydującą fazę. Już dziś pierwszy mecz półfinałowy. Portugalia z Cristiano Ronaldo na czele zmierzy się z hiszpańskimi gladiatorami. Kto wygra mecz pokaże boisko i dyspozycja dnia zawodników, jednak już teraz, na kilka godzin przed meczem możecie zobaczyć kto wygrałby to starcie (oczywiście w Waszej ocenie) gdyby zmierzyły się ze sobą dwie marki samochodów – portugalska i hiszpańska.

Na przeciw siebie stają: reprezentujący Portugalię terenowy UMM i hiszpański SEAT. Tak wiem, SEAT należy do VW (od nieco ponad 30 lat) ale warto pamiętać o tym, że został on założony w Hiszpanii w 1950 roku przez Narodowy Instytut Przemysłu, korporację sześciu banków oraz koncern Fiat. A dodatkowo jeśli by rozwinąć szerzej nazwę SEAT to wyjdzie nam Sociedad Espaniolade Automobiles de Turismo czyli po polsku Hiszpańska Spółka Samochodów Osobowych. A więc wszystko już jasne: Portugalia – UMM vs Hiszpania – SEAT, bitwa o finał (i Waszą przychylność) rozpoczęta!

UMM to samochód wprowadzony do seryjnej produkcji w 1977 r. Skrót UMM rozwija się jako Uniao Metalo – Mecanika. Firma ma swoje biuro projektowe i zakład w Lizbonie.
Samochód powstał na bazie projektu francuskiego biura konstrukcyjnego Cournil od którego UMM nabyła wszelkie prawa, auto przeszło tak wielką metamorfozę że jest właściwie portugalskim opracowaniem. Portugalia potrzebowała terenowego samochodu (zróżnicowane położenie, wyspy, kolonie), ambicja posiadania własnego samochodu była wielka, potrzeby i oczekiwania klientów jeszcze większe. Pierwsze prototypy napawały optymizmem, auto stale ulepszano, przechodziło terenowe testy w ciężkich warunkach, musiało być niezawodne. Mieszane opinie budziła początkowo karoseria, „połamana blacharka” została różnie oceniona, ale była oryginalna, rozpoznawalna. Tylko tył samochodu dziwnie przypominał Land Rovera Defendera.  Samochodem zainteresowane były portugalskie służby dyspozycyjne, żandarmeria, policja, straż pożarna i wojsko, to najlepsi klienci na ten typ samochodu. Okazało się że jednak indywidualni odbiorcy stanowili tutaj największą grupę nabywców. UMM stał się konkurencją na portugalskim rynku samochodowym – był tańszy i dobrze wykonany, co powodowało wściekłość konkurencji. Rząd portugalski robił wszystko aby auto lansować w podległych mu sferach. Wreszcie samochód był na wyposażeniu służb komunalnych i wojska w Portugalii, ale także we Francji, sprzedawany był z powodzeniem do: Hiszpanii, Republiki Konga, Republiki Zielonego Przylądka i Angoli, gdzie do dzisiaj jest eksploatowany.
Znakomita passa w trudnym Rajdzie Paryż-Dakar (UMM 1983 DAKAR Version – PRV V6 engine), umocniła dobra opinię o tym samochodzie, stał się wizytówką Portugalii, marka ma swoje fan kluby i kluby użytkowników (UMM France, UMM Ovners Group UK), powstają liczne koncepty i nowe projekty. Do tej pory wyprodukowano ponad 10 tys. egz. tego samochodu w różnych wersjach.

Teraz kilka słów o nieco bardziej znanym zawodniku z Hiszpanii. SEAT powstał 9 maja 1950 roku. Założycielami spółki byli: Narodowy Instytut Przemysłu (51%), korporacja sześciu banków (42%) oraz FIAT (7%). To właśnie FIAT udzielił licencji na swój pierwszy opracowany po II wojnie światowej model noszący oznaczenie 1400. Jego produkcja pod nazwą SEAT 1400 ruszyła w 1953 roku w fabryce w Barcelonie. W 1957 roku uruchomiono produkcję drugiego modelu licencyjnego – słynnego niewielkiego modelu 600. Przez lata SEAT rozwijał się, przechodził liczne modyfikacje, wprowadzał nowe modele, unowocześniał zakłady produkcyjne, zwiększając liczbę montowanych samochodów i obroty firmy. W 1980 roku FIAT sprzedał swoje udziały Narodowemu Instytutowi Przemysłu. Pozwoliło to SEAT-owi stać się pierwszym, całkowicie hiszpańskim producentem samochodów. W roku 1986 koncern Volkswagena zakupił 51% udziałów w spółce, przejmując nad nią kontrolę. Udziały te zostały powiększone w krótkim czasie do 79%, by w latach 90. wzrosnąć do 99,99%. Początek lat dziewięćdziesiątych to okres burzliwego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego, który stanął na trzecim miejscu pod względem wielkości w Europie. Obecnie SEAT oferuje swoim klientom szeroką gamę modelową: zaczynając od najmniejszego w rodzinie modelu Mii a skończywszy na vanie Alhambra.

Czy UMM spowodował, że chcecie powiedzieć „ummmmmmmm”, czy też bardziej przekonuje Was hiszpański SEAT?

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.